Call center — kompendium wiedzy na temat telefonicznej obsługi klienta

Co znajdziesz w tym artykule:

Call center, czyli królestwo nieprzerwanych telefonów

Telemarketing narodził się w wyniku połączenia dwóch rzeczy. Pierwsza z nich to wynalezienie telefonu, a druga to nagły wzrost konsumpcjonizmu przypadający na XX wiek. Pierwsze call center pojawiły się w USA przed II wojną światową, a ich najbardziej dynamiczny rozwój przypada na lata 50. Z czasem centra telefoniczne zaczęły przynosić wielomilionowe obroty, co przyczyniło się do ich rozpowszechnienia również w Europie.

Na czym polega idea call center?

Z angielskiego call center oznacza centrum obsługi telefonicznej, gdzie głównym nośnikiem potrzebnym do nawiązania kontaktu z klientem jest telefon.

Zadania call center można podzielić na dwie kategorie. Pierwsza to obsługa połączeń przychodzących, a druga to obsługa połączeń wychodzących, których inicjatorem jest przedsiębiorstwo lub instytucja. Praca telemarketera to także odpisywanie na czatach online, przeprowadzanie ankiet, pomoc w przypadku wystąpienia problemów z produktem, przyjmowanie reklamacji oraz udział w akcjach promocyjnych, konkursach.

Czym są dane osobowe i jakie znaczenie mają w telemarketingu?

Zgodnie z art. 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych tj. Dz. U. z 2002 r. Nr 101, poz. 926 ze zm. dane osobowe to wszystkie informacje odnoszące się do zidentyfikowanej lub możliwej do zidentyfikowania osoby fizycznej. I tu nasuwa się kolejne pytanie, jak call center radzi sobie z ochroną danych osobowych i ich przetwarzaniem? Odpowiedź znajdziesz w poprzednim artykule poświęconym RODO – https://spikon.pl/rodo-w-call-center.

Czego uczy praca na infolinii?

Niektórym może się wydawać, że praca w call center nie uczy niczego. Przecież dana osoba nie robi nic innego poza rozmową przez telefon. Nic bardziej mylnego! Po pierwsze call center uczy koncentracji i organizacji własnego czasu – duża ilość telefonów w ciągu dnia wymaga skupienia. Po drugie telemarketerzy uodparniają się psychicznie. Tak już wcześniej było wspominane, bardzo często trafiają się zdenerwowani rozmówcy i cała sztuka polega na tym, aby zachować spokój podczas rozmowy. Trzecią rozwijaną umiejętnością jest komunikatywność. Ciągły kontakt z ludźmi wpływa pozytywnie na zdolność nawiązywania kontaktów międzyludzkich. Ostatnią umiejętnością jest elastyczność. Różne tematy i zadania wpływają na lepsze dostosowywanie się do zmieniających się warunków. Więcej informacji znajdziesz w artykule https://spikon.pl/czego-nauczy-cie-praca-w-call-center/.

Czy każdy może zostać telemarketerem?

Uważa się, że praca w telemarketingu jest stworzona tylko dla ekstrawertyków, energicznych osób, z dużymi zdolnościami komunikacyjnymi. Co z introwertykami? W odróżnieniu od ekstrawertyków są to osoby, które są doskonałymi obserwatorami, znacznie lepiej potrafią wczuć się oraz zrozumieć sytuację danego klienta. Ich dużą zaletą jest to, że potrafią słuchać ludzi, przez co również idealnie odnajdą się w roli telemarketera. Praca ta opiera się na zdobywaniu wiedzy i odbywaniu szkoleń z różnej tematyki, więc sprawdzą się tu osoby posiadające duże chęci do ciągłego rozwoju. W call center obowiązuje prosta zasada, im więcej wiedzy zdobywamy, tym lepsze wyniki odnosimy. Bardzo ważną umiejętnością jest także opanowanie oraz zachowanie spokoju podczas rozmowy z klientem.

Podsumowując, praca w call center może okazać się ciekawa szczególnie dla osób chcących się rozwijać. Taką pracę, jako konsultant call center najczęściej wybierają młode osoby, studenci, którzy chcą sobie dorobić. Jest to idealne miejsce na zdobycie pierwszego doświadczania i nauczenia się wielu przydatnych umiejętności potrzebnych w późniejszym życiu zawodowym.

Przewiń do góry Skip to content