Mnóstwo źródeł podaje, iż pierwszy telefon elektryczny został wynaleziony przez Szkota Alexandra Grahama Bella z zawodu logopedę i nauczyciela muzyki. Jednakże gdy zagłębimy się w historię tego jakże rewolucyjnego wynalazku doszukamy się włoskiego nazwiska Meucci.
Antonio Santi Giuseppe Meucci bo tak brzmi pełne imię nukowca, który w 1857 roku skonstruował pierwszy prototyp telefonu, zmotywowany chęcią wsparcia częściowo sparaliżowanej małżonki wynalazł pewną formę aparatu umożliwiającego komunikację głosową z żoną, podczas gdy przebywał w swoim warsztacie. Na zorganizowanym pokazie zademonstrował możliwości urządzenia, które po modernizacji dawało możliwość komunikacji na dużą odległość, niestety brak funduszy uniemożliwił mu opłacenie patentu, czego w 1876 roku dokonał wspomniany wyżej Aleksander Bell. Od tego dnia telefonia przeszła przez mnóstwo zmian, które zapoczątkowały nową erę – telefonię internetową.
Technologia VoIP (ang. Voice over Internet Protocol) powstała w 1995 roku, kiedy to firma VocalTec Communications Inc. stworzyła pierwsze oprogramowanie komputerowe umożliwiające komunikację głosową przez sieć IP. Jej założyciele Alon Cohen oraz Lior Harmaty na pewno nie spodziewali się jak znaczący wpływ będzie miał ich wynalazek na przyszłość telekomunikacji. W dzisiejszych czasach ciężko jest wyobrazić sobie wielkie Call Center bazujące na innej technologii. Jednakże VoIP zdominował nie tylko korporacje ale również klientów indywidualnych, którzy oprócz oszczędności cenią sobie wysoką jakość oraz niezawodność.
Jak to działa?
Od momentu gdy w dawnych Chinach dzieci używały dla zabawy dwóch plastikowych kubków połączonych sznurkiem, umożliwiając komunikację głosową na bliskich odległościach pomiędzy dwiema osobami minęło już sporo czasu. Technologia poszła do przodu a wraz z nią poprawiła się m.in nieporównywalnie wyższa jakość przesyłanego dźwięku.
Usługa VoIP to nic innego jak przetworzenie naszej mowy na reprezentację cyfrową. Nasz głos poddany zostaje odpowiedniej kompresji oraz kodowaniu a następnie zostaje podzielony na pakiety. Strumień takich pakietów przesyłany jest następnie za pomocą sieci gdzie w węźle odbiorczym cały proces zostaje odtworzony w odwrotnym kierunku, co przekłada się na normalny sygnał głosu. Aby zapewnić wysoką jakość i idealną krystaliczną barwę głosu naszego rozmówcy stosowane są różne zaawansowane technologie.
Jak zacząć?
Spikon jest wspierany przez praktycznie każdy rodzaj urządzenia oraz oprogramowania z możliwością konfiguracji konta SIP. Od Softphone’ów po centrale oparte na oprogramowaniu Asterisk. Konfiguracja zamyka się na wypełnieniu kilku pól, podobnie dla każdego urządzenia. Nasz dział pomocy pokazuje krok po kroku jak przygotować do współpracy ze Spikonem najbardziej popularne telefony ip, bramki VoIP oraz telefony programowe. Dodatkowo posiadamy kanał Youtube oraz Blog, które wspierają przy w/w czynnościach. W razie problemów jesteśmy również do Państwa dyspozycji na czterech kanałach komunikacynych: live chat, email, formularz kontaktowy oraz telefon.
Czy moje łącze jest wystarczające?
Praktycznie każdy z aktualnie dostępnych providerów ISP dostarcza usługę w pełni odpowiadającą wymaganiom stawianym przez technlologię telefonii cyfrowej.
Naturalnie połączenia głosowe zadziałają przy użyciu sieci GSM, na łączach satelitarnych jak również WiFi, jednakże dla uzyskania najlepszych rezultów zalecamy tradycyjne połączenie kablowe i gdy mamy możliwość wyboru zdecydowanie postawmy na tą opcję. Jakość połączenia VoIP zależy w dużej mierze od naszego połączenia internetowego. Zbyt duża ilość straconych pakietów wskazuje na to, że nasza rozmowa nie będzie
plynna. Istnieje prosty sposób, za pomocą któego można określić stan zdrowia łącza i jego zdolności do szybkiego przenoszenia pakietów do urządzenia docelowego. Metoda ta nazywana jest PING (Packet Internet Groper). Brzmi naukowo, ale postępując według instrukcji zobaczycie Państwo jak w prosty sposób można sprawdzić czy nasze łącze jest wystarczająco stabilne do obsługi połączeń VoIP.
Dla systemu windows:
rys.1
1. Wciskamy kombinację klawiszy Win + r , następnie wpisujemy wartość: 'cmd’ w polu tekstowym i naciskamy klawisz Enter
2. W kolejnym kroku wpisujemy komendę: 'ping sip.spikon.pl /t’ (rys.1a) zatwierdzając klawiszem 'Enter’
3. Oczekujemy około 15 sekund a następnie wciskamy kombinację klawiszy 'Ctrl + c’
Dla systemu linux:
rys.2
1. Uruchamiamy terminal
2. Następnie wpisujemy w konsoli komendę: 'ping sip.spikon.pl’ (rys.2a) zatwierdzając klawisze 'Enter’
3. Oczekujemy około 15 sekund a następnie wciskamy kombinację klawiszy 'Ctrl + c’
Wartość 'Average’ powinna być niższa niż 100ms (b), gwarantuje to czystą rozmowę. Nalezy również zwrócić uwagę na różnicę pomiędzy kolejnymi czasami, czyli tzw. Jitter, która nie może być wysoka i przekraczać 150ms (c). Natomiast parametr packets loss nie powinien być wyższy niż 5% (d).
Wartość 'Upłynął limit czasu żadania’/’Unknown host’ oznaczać będzie, iż pakiet nie osiągnął celu i wrócił. W takiej sytuacji albo nie mamy połączenia z internetem albo adres jest nieosiągalny przy aktualnej konfiguracji sieci.
Słowniczek
Pakiet telekomunikacyjny – jest jednostką informacji składającą się z nagłówka oraz obszaru danych, w nagłówku zawarta jest informacja wymagana do przesłania go od nadawcy do odbiorcy porównując do tradycyjnego listu nagłówek jest kopertą, natomiast obszar danych jej zawartością.
Jitter – to nic innego jak różnica w czasie pomiędzy dotarciem pakietów z jednego puntu sieci do drugiego. Docierając z różnym opóźnieniem wspomniane pakiety
degradują jakość rozmowy, gdy parametr osiągnie wartość powyżej 250ms rozmowa staje się praktycznie niemożliwa, zalecana wartość dla zachowania płynności rozmowy wynosi poniżej 100ms.
Bardziej zaawansowanym użytkownikom zalecamy włączenie funkcji QoS (Quality of Service) na routerze zaopatrzonym w taką funkcję. Dzięki niej wydzielimy część łącza wyłącznie na potrzeby naszego VoIPa. Dzięki takiemu rozwiązaniu inne aplikacje nie będą kolidowały z połączeniem głosowym. Zalecanym optymalnym ustawieniem jest 128-256kbit/s.
Dlaczego UDP?
TCP i UDP są dwoma najczęściej stosowanymi protokołami komunikacyjnymi wykorzystywanymi przy przesyle danych w Internecie. TCP (Transmission Control Protocol ) jest zorientowany na połączenie, co w praktyce oznacza,że połączenie między dwoma punktami końcowymi musi być ustalone przed każdą transmisją danych. Protokół ten gwarantuje również, że wszystkie pakiety zostaną wysłane bez błędów i we właściwej kolejności.
UDP (User Datagram Protocol) jest zupełnie inny, w przeciwieństwie do TCP, jest protokołem bezpołączeniowym, co oznacza, że pakiety mogą zostać przesłane bez ostrzeżenia, przygotowania bądź negocjacji. Nie posiada również kontroli błędów a co za tym idzie pakiety mogą zostać dostarczone w niewłaściwej kolejności, bądź poprostu zostać pominięte.
W takim razie dlaczego nie stosuje się protokołu TCP ? Otóż protokół UDP idealnie sprawdza się w zastosowaniach gdzie potrzebne jest zachowanie ciągłości strumienia informacji ponad to czy odbiorca otrzymał każdy pakiet danych.
UDP jest wolne od opóźnień znanych z TCP, gdzie następuje retransmisja błędnie otrzymanych pakietów przez co również jitter zyskuje wartość, która nie jest akceptowalna przy transferze mowy.
Dobór odpowiednich kodeków
Za jakość dźwięku opowiadają tzw. kodeki, konwetujące fonię naszej mowy z postaci analogowej na postać cyfrową. Do najpopularniejszych należy kodek G.711 (alaw – dla Europy/ulaw – dla Ameryki) dodatkowo gdy dysponujemy łączem o dobrych parametrach zalecamy stosowanie kodeku HD, który znacznie poprawi barwę dźwięku,
zwiększając tym samym komfort rozmowy. Najpopularniejszym kodekiem HD jest kodek G.722, oferowany np przez aparaty firmy Yealink z serii HD, a nawet przez darmowe softphone’y np. PhonerLite. Aby zapewnić kompatybilność podczas rozmowy z różnymi urządzeniami nalezy ustawić odpowiedni priorytet używanych przez nas kodeków, naturalnie gdy urządzenie/aplikacja oferuje taką możliwość zalecamy następującą kolejność:
1. G.722 (HD)
2. G.711a (alaw)
3. G.711u (ulaw)
4. GSM
5. G.729
Stosując się do powyższych ustawień, możemy mieć pewność, że uzyskamy dźwięk w możliwie jak najlepszej jakości wprost proporcjonalnie do sprzetu jakim dysponuje nasz rozmówca.
SPIKON a jakość
Zakładając konto w SPIKONIE zrobili Państwo ogromny krok do przodu. Spikon to przede wszystkim najnowocześniejsza technologia, za którą idzie fachowe wsparcie i doradztwo w tematyce telefonii cyfrowej.
Dokładamy wszelkich starań by nasi klienci otrzymali usługę, z której z sukcesem będą korzystać, która zaskoczy wysoką jakością jak również nie przysporzy problemów podczas konfiguracji.
Korzystając z najnowocześniejszego DataCenter zapewniamy bezpieczeństwo Państwa danych jak również doskonałe parametry połączeń.
Nasz zespół jest do Państwa dyspozycji!
Pozdrawiamy
SPIKON